“שונה = שווה” – תערוכה וסדנאות לחינוך לסובלנות, לדמוקרטיה ולשלום

מפגשי תלמידים בתערוכה אינטראקטיבית

התכנית “שונה = שווה” עוסקת בחינוך לסובלנות, לדמוקרטיה ולשלום וייחודה הוא בשילוב פעילות אינטראקטיבית וחווייתית במסגרת ביקור בתערוכה עם למידה אישית וקבוצתית בסדנאות. היא מפגישה את התלמידים עם מושגי יסוד דמוקרטיים ועם תופעות חברתיות מוכרות ושכיחות כמו: דעות קדומות, שעיר לעזאזל, אפליה – מתוך התפיסה שהעלאת המודעות תקדם אפשרות לנהוג בדרך אחרת. התכנית מיועדת לתלמידי כיתות ה’-ו’ מבתי ספר יסודיים, יהודים וערבים.

התערוכה בנויה כמסלול של משחקים ומשימות חינוכיות המחולק לשמונה מרחבי פעילות מודולריים. בכל מרחב מוצג נושא המתפתח בהדרגה ומוביל לנושא הבא אחריו, ומכלול הנושאים מותאמים ומשלימים זה את זה. הסיור במסלולה מתבצע בזוגות ומזמן התבוננות וחשיבה יצירתית, התנסות אישית ושיתוף פעולה עם אחרים. התערוכה מוצגת בעברית ובערבית במטרה ליצור מפגש בין תלמידים יהודים וערבים.

התערוכה והתכנית החינוכית המלווה אותה מיועדת לתלמידי כיתות ה’-ו’ מבתי הספר היסודיים – היהודים והערבים. הפעילות מתקיימת בשני שלבים: סדנאות הכנה לתלמידים לקראת הביקור בתערוכה; יום ביקור בתערוכה הכולל סדנאות מפגש, סיור משותף בתערוכה וסדנת סיכום.

התכנית מתקיימת באישור ובמימון של משרד החינוך במסגרת מכרז “חינוך לאזרחות ודמוקרטיה” (מכרז 25/6-2010). התערוכה הוקמה במימון האיחוד האירופי.

על המתודה החינוכית והנושאים המוצגים בתערוכה:

מבנה התערוכה והאמצעים שנבחרו מושתתים על הגישה החינוכית שעל הלימוד להיות אקטיבי. לגלות, לחוות, לשאול שאלות ולפעול – הן מילות המפתח של התערוכה. התלמידים לומדים כיצד להשתמש ביכולת החשיבה שלהם ולא לשנן תשובות שנחשבות כנכונות.

התלמידים מקבלים בתחילת הסיור בתערוכה “דרכון מסע” – שהוא למעשה מדריך אקטיבי למסלול  ומשמש גם כ”יומן מסע”. המשימות והפעילויות בתערוכה מחייבות שיתוף פעולה בין התלמידים לחבריהם ולפיכך הסיור מתבצע בזוגות. בתערוכה נעשה שימוש באמצעים שונים – איורים, ציורי אמנים, טקסטים של שירה או פרוזה, שאלות, משחקים ומשימות.

התערוכה נחלקת לשמונה נושאים:

  1. זה לא כמו שזה נראה! – המחשה כי לכל אחד ואחת יש ראיה ופרשנות שונה של המציאות, הנובעת מהשונות והייחודיות בין בני האדם.
  2. נכון או לא נכון – ראיה שונה של המציאות יכולה לבטא אמיתות לגיטימיות שונות, ולעיתים מה שנכון לגבי האחד איננו נכון לגבי השני.
  3. עובדה או דעה – אבחנה בין דעה לבין עובדה היא כלי חשוב לבחינה ביקורתית של המציאות ולהפעלת שיקול דעת עצמאי.
  4. הכללות – יצירת מודעות לעובדה שבמקרים רבים אנו נוקטים בגישה של הכללות, שלעיתים אינה מוצדקת ופוגעת.
  5. דעות קדומות – המחשת המושג ותהליכים המלווים אותו.
  6. שעיר לעזאזל – עיסוק בתופעת השעיר לעזאזל והשלכותיה החברתיות והאישיות.
  7. אפליה – הבהרת המושג וביטויו במקרים שונים.
  8. האם שונה = שווה? –  מרחב פעילות אחרון מוקדש לסיכום וחיבור תהליכים בתערוכה עם פעילויות המשך.

מסגרת הפעילות בתכנית:

  1. פעילות הכנה – סדנאות ההכנה מתקיימות בבית הספר ומתמקדות בהבהרת מושגי יסוד, היכרות ראשונית עם נושאי התערוכה והמחשתם, הכנה לקראת המפגש עם תלמידים מבית ספר מקביל.
  2.  יום פעילות בתערוכה (כ-5 שעות) – בכל יום פעילות בתערוכה מוזמנות שתי כיתות – אחת מביה”ס היהודי ואחת מביה”ס הערבי. הם נחלקים ל-3-4 קבוצות הנחייה מעורבות. הפעילות מתחילה בסדנאות מפגש והיכרות בין התלמידים; לאחר מכן סיור משותף בתערוכה ובסיום מתקיימת סדנת סיכום.

הכנה למורים – מעורבות המורים בכל שלבי התכנית ולאחריה חשובה מאוד על מנת שיתקיים תהליך למידה והפנמה. לכן, המורים שכיתותיהם ישתתפו בתכנית, יוזמנו להשתתף במפגש הכנה במהלכו ילמדו את הנושאים, יחוו את התהליכים החינוכיים, יסיירו בתערוכה ויתנסו במסלולה.

המורים מקבלים חוברת הדרכה על הנושאים המופיעים בתכנית ובה הצעות להמשך הפעילות בבית הספר לאחר הביקור והמפגש המשותף.

יישום:

עד היום, השתתפו ומשתתפים בתערוכה ובתכנית המלווה אותה למעלה מ-7,000 תלמידים ומורים מ-52 בתי ספר יסודיים – יהודים (ממלכתי וממלכתי דתי) וערבים. 198 כיתות, כולל תלמידים בחינוך המיוחד, וקבוצות של בני נוער אחרות.

מרכז ג’ו אלון (2014-2013): 18 בת”ס ממחוז דרום (יהודים ובדווים), 58 כיתות ה’-ו’. בשיתוף ובמימון משרד החינוך במסגרת המכרז. התערוכה הוקמה במרכז ג’ו אלון. בתי הספר שהשתתפו:

יהודים: ניצני הנגב, שער הנגב, שפרינצק קרית גת, בגין קרית גת, אפרים בן דוד קרית גת, דקלים דימונה, ניצני אשכול, להבים.

בדווים: אל רחמא רהט, אל זהארא רהט , אלאמאל, כסייפה, דריג’את, אל נג’אח ערוער, אל ביראני לקייה.

הרצליה (2012): 16 בתי ספר יסודיים (דתיים, חילוניים וחינוך מיוחד),  60 כיתות. בשיתוף ובמימון עירית הרצליה.  התערוכה הוקמה במרכז הפדגוגי העירוני. בתי הספר שהשתתפו: לב טוב, אילנות, בן צבי, יוחנני, נוף ים, ברנר, גורדון, וייצמן, אלון, רמב”ס, בדנדייס, שז”ר, הנדיב, בר אילן, וולפסון, הרצל.

תל אביב יפו (2012-2011): 9 בת”ס (יהודים וערבים), 40 כיתות בשיתוף ובמימון משרד החינוך. התערוכה הוקמה בתוך בניין מרכז פרס לשלום. בתי הספר שהשתתפו:

יהודים: בלפור, מגן, ניצנים, רמת אביב ג’ – תל אביב

ערבים: אחווה, אלזהרא, אגי’אל, חסן ערפה, טרה סנטה – יפו

בנוסף, השתתפו בפעילות 40 קבוצות ספורט של ילדים ונוער יהודים וערבים מטעם מרכז פרס לשלום ביפו.

לוד (2008-2007): 9 בת”ס (יהודים וערבים), 40 כיתות – התקיימה בשיתוף מחלקת החינוך העירונית ומשרד החינוך. התערוכה הוקמה במרכז הקהילתי ספיר, לוד. בתי הספר שהשתתפו:

יהודים: הבנים, ז’בוטינסקי, גני אביב, גני יער, ספיר

ערבים: אל זהרא, אלרשידייה, נווה  שלום, נווה ירק