ספרים ותכניות לבתי-ספר על-יסודיים ולמבוגרים

no_other_democracy_אין דמוקרטיה אחת – תכנית חינוכית רב-גילאית.

מאת: אוקי מרושק-קלארמן וסאבר ראבי, הוצאת מדרשת אדם, יוני 2005, עברית, ערבית, | מאמרים, 73 הצעות לפעילויות עם בני נוער ומבוגרים, 483 עמודים, כריכה רכה.

הספר בוחן את הרעיון הדמוקרטי על הגדרותיו השונות ואת מחלוקות היסוד המרכזיות לגבי דמותה של הדמוקרטיה המועדפת ומוצגים בו שבעה דגמים אפשריים. כל פרק נפתח במאמר תאורטי המתייחס למגוון המשמעויות של אחד ממושגי היסוד, שלאחריו מופיעה סדרה של סדנאות חווייתיות.

הספר אזל במלאי. לרכישת מהדורה דיגיטאלית כאן: לרכישה 

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.


Words_matter_thumbכוחה של מילה – חינוך להגנה על חופש הביטוי ולהתמודדות עם הסתה וגזענות

תכנית משותפת של מדרשת אדם והאגודה לזכויות האזרח. פורסמה בדצמבר 2015, עברית, ערבית.

חופש הביטוי הוא עיקרון מרכזי וחיוני לקיומו של משטר דמוקרטי, במיוחד בחברה בישראל, המאופיינת בריבוי תרבויות, במחלוקות ערכיות עמוקות ובקונפליקט לאומי ממושך. מאפייניה הייחודיים של החברה בישראל מחייבים את אנשי ונשות החינוך להעמיק את הבנת התלמידים בנוגע לחשיבות חופש הביטוי במשטר דמוקרטי מחד, ואת ההבחנות בינו לבין הסתה וביטויים גזעניים מאידך. חשיבות העיסוק החינוכי בסוגיות אלו נובעת לא רק ממקרי הקיצון העולים לסדר היום החברתי, אלא משום שדילמות ושאלות הקשורות לחופש ביטוי וגזענות הן חלק מההוויה היום-יומית של בני הנוער, לאור פעילותם הרבה ברשתות החברתיות. התכנית “כוחה של מלה” עוסקת בסוגיות אלו.


 for_dialogבשביל הדיאלוג – התמודדות חינוכית עם תופעת הגזענות

מאת: ד”ר אוקי מרושק-קלארמן. מדרשת אדם, אלול תשע”ד / ספטמבר 2014 (מהדורה 3). עברית/ערבית/אנגלית. תכנית לימודים לבתי הספר העל יסודיים כוללת  6 מאמרים ו-9 מערכי פעילות

התכנית מציעה דרך חינוכית מעשית להתמודדות עם תופעת הגזענות בחברה הישראלית בכלל, ועם עמדות גזעניות של תלמידים במערכת החינוך, בפרט. היא מתמקדת בארבע סוגיות מרכזיות החיוניות להבנת תופעת הגזענות ולכל אחת מהן מוצעת פעילות אחת או יותר הממחישה אותה ונותנת כלים ראשוניים להתמודדות עמה. התכנית מומלצת על ידי משרד החינוך.


tolerance_thumb

בתכנית זו אנו מבקשים להביא למודעות את הדילמות שמעלה סוגיית הסובלנות וגבולותיה במשטר דמוקרטי. “הצעד הראשון בחינוך לסובלנות הוא לימוד נושא הזכויות ומשמעותן ועידוד הרצון לכבד ולהגן על זכויות הזולת” (מתוך: סעיף 4 במסמך ההצהרה ליום הסובלנות).להורדה


thumb_lang
מעמדה של שפת האם בחברה רב-תרבותית

שפת אם היא מרכיב חשוב ביותר בזהותו של האדם. שימוש בשפת האם מהווה עבור המשתמשים בה הכרה בזהותם הייחודית והוא מבטיח ביטוי חופשי ורחב.להורדה


Banner1תופעת הגזענות המתרחבת ומקצינה, מפוררת ומשסעת את החברה הישראלית והמציאות החברתית פוליטית מהווה כר נרחב להתפשטותה. במדרשת אדם מאמינים כי החינוך להכרה הפעילה בזכות השווה של כל אדם, כל קבוצה תרבותית וכל עם לחירות, החל מהגיל הרך, היא המפתח למיגור תופעת הגזענות וההסתה. עוד…


Women_day“משנות מקום” – תכנית ליום האשה הבינלאומי

מאת: ד”ר אוקי מרושק קלארמן, הוצאת מדרשת אדם, תכנית מעודכנת 2016.

מטרות התכנית הן לפתח את הכרה בזכויותיהן השוות של נשים בחברה הדמוקרטית ובמוסדותיה ולגבש אצלן רצון ויכולת להגן על זכויות אלו. סדרת הפעילויות המוצעות בתכנית מבקשות להעלות למודעות ולדיון היבטים שונים של הנושא ודרכים אפשריות ליצור שינוי במעמדן שלנשים בחברה.


Yitzhak_Rabin_thumbחופש ביטוי והסתה  – תכנית ליום הזכרון הממלכתי ליצחק רבין

בירור סוגיית חופש הביטוי במרכז התכנית המוצעת לציון היום המוקדש ליצחק רבין, ראש ממשלת ישראל. בתכנית חמישה מערכי פעילות העוסקים בנושא חופש הביטוי. שלושת הפעילויות הראשונות מתמקדות בהבהרת המושג ומתן כלים להבחנה בין חופש ביטוי להסתה. הפעילות הרביעית מרחיבה  את הדיון על חופש הביטוי בהקשר למחאה לגיטימית ושאיננה לגיטימית במשטר דמוקרטי. הפעילות החמישית מעלה לדיון את הדילמות והסתירות בתנאים בהם ניתן לקיים מדינה יהודית ודמוקרטית.


no_other_democracyאין קצת דמוקרטיה – טיפוח תרבות דמוקרטית ואזרחות פעילה

מאת: ד”ר אוקי מרושק-קלארמן, טבת תשע”ה, אוקטובר 2013 (מהדורה שנייה).

תכנית לימודים לבתי הספר העל יסודיים, 12 מערכי שיעור ותכנית מעשית למטלת הביצוע בת 6 שלבים. עברית   תכנית העמקה בלימודי אזרחות לכיתות ט’. התכנית הוגשה ואושרה על ידי משרד החינוך, המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים.

התכנית נבנתה כיחידת העמקה במסגרת לימודי האזרחות וכוללת מערכי פעילות המתאימים למטלת הביצוע. היא משלבת למידה עיונית עם עשייה ובה שלושה מרכיבים מרכזיים: למידת ערכי היסוד הדמוקרטיים, בדיקת מציאות חברתית לאור ערכים, ושינוי חברתי. היחידה מאפשרת לקשר באופן מעשי בין הלימודים התיאורטיים לבין המציאות היומיומית. היא מזמנת אפשרות להכשיר את בני הנוער לפעול כשותפים פעילים בחברה האזרחית.


 yes_for_degnityכן לכבוד האדם – ולא לגזענות

מאת: ד”ר אוקי מרושק-קלארמן, טבת תשע”ה / ינואר 2011

תכנית לימודים לחטיבות הביניים וכוללת 6 מערכי שיעור. עברית התכנית מומלצת על ידי משרד החינוך.

התוכנית איננה מתמקדת בתגובה לתופעות הגזענות הקיימות אלא במניעתה. הרעיון המרכזי של התכנית הוא שהחינוך להכרה באחר ובכבודו הינה הבסיס החשוב ביותר למניעת גזענות. תלמידים המתחנכים להכרה בכבודם של כל בני האדם נמנעים בעצמם מהתנהגות גזענית, והם גם מפתחים רגישות לתופעות של גזענות כשהם עדים להן. החוברת כוללת ששה מערכי שעור העוסקים בשתי סוגיות מרכזיות: משמעות המושג “הזכות לכבוד”; הקושי לכבד בחברה רב-תרבותית.


meeting_cinemaנפגשים בקולנוע –  חינוך לשלום באמצעות סרטים תיעודיים   

תכנית משותפת של מדרשת אדם ומרכז פרס לשלום, נובמבר 2005/ ערבית וערבית

שלושה מאמרים, וארבע הצעות ללמידת הנושאים בתחום החינוך לשלום ופתרון סכסוכים, המלצות לסרטים נוספים. 155עמודים, כריכה רכה.

החוברת מאגדת מאמרים וסדנאות חווייתיות המותאמות לסרטים השונים. הסדנאות מיועדות להכין את התלמידים לקראת הקרנת הסרט, ולעורר דיון ערכי בעקבות הצפייה בו. היא מיועדת לכלל בתי הספר העל-יסודיים, לחטיבות הביניים ולתיכונים – יהודיים וערביים, ישראליים ופלסטיניים.להורדה


free_speechחופש ביטוי והסתה                                                  

מאת: אוקי מרושק-קלארמן. מדרשת אדם, 1997 / עברית

מאמרים, 27 הפעלות המיועדות לתלמידים בחט”ב וחט”ע, 126 עמודים, כריכה רכה.

הספר מבהיר את חשיבותו של חופש הביטוי בחברה המתמודדת עם שאלות קיומיות קשות ודן בשאלות: מה בין חופש ביטוי להסתה ולהמרדה; החשיבות הפוליטית של המודעות לשימושים לשוניים ולמסרים פוליטיים גלויים וסמויים; מוסר, שפה ופוליטיקה – השפה ככלי לנִטרול השיפוט המוסרי של אזרחים; השפה ככלי לשכנוע רציונלי וכאמצעי לשכנוע דמגוגי.


peace_educationחינוך לשלום בין שווים – ללא פשרות וללא ויתורים 

מאת: אוקי מרושק-קלארמן. מדרשת אדם, 1995 / עברית, אנגלית

רקע תיאורטי, 15 הפעלות. 129 עמודים, כריכה רכה.

הספר מציג בהרחבה את גישת מדרשת אדם בתחום החינוך לשלום. בספר מתוארות ארבע שיטות לפתרון סכסוכים וכן דרכים ליישומן תוך הדגשת הצורך להיות גם צודק וגם חכם בתהליך חיפוש הפתרונות.

נושאים מרכזיים: הזכות השווה של כל אזרח להשתתף בהכרעות בנושא השלום; הכרעת הרוב בתהליך השלום; חופש הביטוי והמידע בתהליך השלום; שלטון החוק בתהליך השלום; מהי ממשלה לגיטימית.


right_to_honorהזכות לכבוד והקושי לכבד – תכנית ניסיונית 

מאת: אוקי מרושק-קלארמן. מדרשת אדם, 1999 / עברית, ערבית, אנגלית

הספר כולל מאמרים תאורטיים ו-17 הפעלות. 88 עמודים, כריכה רכה.

החוברת עוסקת בהעלאת הקשיים התאורטיים והמעשיים במימוש הזכות לכבוד בחברה הישראלית המקוטבת ורבת התרבויות, ובפיתוח דרכים יצירתיות להתמודד עם קשיים אלו.


Screen Shot 2016-05-04 at 8.10.24 PM“את מה שהיה, לא נוכל עוד לשנות. כל מה שבידנו לעשות הוא ללמוד מהעבר ולהבין מהי המשמעות של אפליה ורדיפה של אנשים חפים מפשע. אני סבור שעל כל אדם מוטלת החובה להיאבק בדעות קדומות”. אוטו פרנק, 1970 ,מוזיאון אנה פרנק באמסטרדם.


 הזכות השווה לבריאות – תכנית ליום הבריאות הבינלאומי 7.4

right_to_health_thumbהתכנית “הזכות השווה לבריאות” מבקשת להבהיר מהי הזכות לבריאות ולהמחיש את הדילמות, הקשיים והדרכים למימושה. התכנית מבוססת על תפיסת עולם הגורסת כי הזכות לבריאות מגיעה באופן שווה לכל אדם ואישה, ילד וילדה ללא הבדל דת, גזע מין ולאום והאחריות למימושה היא על המדינה והחברה. האפשרות לממש את הזכות לבריאות תהיה לכל בני האדם ללא קשר למצבם הכלכלי וליכולתם לשלם עבור שירותי בריאות.


סביבה קהילה ועתיד משותף, 2009;  תכנית משותפת ישראלית-פלסטינית של הארגונים: אדם – המדרשה לדמוקרטיה ולשלום, והמרכז לדמוקרטיה ופיתוח קהילתי (CDCD). 132 עמודים, רקע תיאורטי, מערכי פעילות, מאמרים.

התכנית המשלבת את הידע והמומחיות של כל ארגון ויצרה מתווה תיאורטי ומעשי המהווה מצע להפעלת פרויקטים סביבתיים בקהילה. במרכז התכנית עומדת ההבנה כי הסוגיות והקונפליקטים הסביבתיים הקיימים במרחב הגיאוגרפי בו אנו חיים, הישראלים והפלסטינים, פוגעים ומשפיעים הדדית על כל הצדדים, ללא קשר לגבולות הפוליטיים. חלקה הראשון של התכנית נועד לעורר מודעות והבנה כי יש לבחון סוגיות סביבתיות על בסיס עקרונות דמוקרטיים באמצעות כלים לחשיבה ביקורתית, ניתוח והערכה של הנושאים וההתלבטויות הערכיות. מטרת חלקה השני היא לתת כלים תיאורטיים ומעשיים להפעלת פרויקטים סביבתיים בקהילה בעבודת צוות משותפת.