קול קורא
להרשמה למחזור השני בתכנית הכשרה ופרקטיקה בתחום התקשורת

Screen Shot 2018-03-15 at 8.35.35 PM

להדפסה 

לתקשורת יש השפעה מכרעת על קביעת סדר היום והעמדות שלנו. צעירים וצעירות שרוצים להשפיע על השיח ולקדם הידברות ושלום – מקומכם/ן אתנו!

מדרשת אדם והטלוויזיה החברתית מזמינות אתכם/ן להשתתף בתכנית ייחודית ומאתגרת אשר תשלב תכנים לימודיים העוסקים בסכסוך הישראלי-פלסטיני ותכנים העוסקים בעיתונות של מלחמה מול עיתונות של שלום – הן בהקשר המקומי והן בהקשר של סיקור סכסוכים שונים בעולם. נעסוק בתפקידה של העיתונות המסורתית מול המדיה החדשה, שאלות של אחריות עיתונאית, אתיקה מקצועית ועוד. בפן המעשי יינתנו כלים לעבודה בשטח – המשתתפים/ות יפיקו כתבות בליווי הטלוויזיה החברתית.

למי מיועדת התכנית?

התכנית מיועדת צעירים וצעירות אזרחי מדינת ישראל, יהודים וערבים, העוסקים במדיה העיתונאית או בתחילת דרכם ולסטודנטים ממדעי החברה, מדעי הרוח, קולנוע, תקשורת ואומנויות המתעניינים בתחום. התכנית תתנהל בעברית בליווי ובהנחיית צוות יהודי וערבי.

מה כוללת התכנית?

1. למידה עיונית והתנסותית במסגרת שלושה סמינרים בסופי שבוע. בסמינרים יתקיימו הרצאות פרונטליות במליאה לצד סדנאות בקבוצות, יינתנו כלים לעבודה בשטח. בהנחיית צוות יהודי וערבי.

2. פרקטיקה – המשתתפים/ות יפיקו כתבה בפורמט לבחירתם/ן (וידאו, טקסט או אודיו) בליווי מקצועי של צוות הטלוויזיה החברתית.

מועדי הסמינרים:

מחזור ראשון (התחיל כבר) 11-12 במאי, בית ברל | 29-30 ביוני, בית ברל | 19-20 באוקטובר, נווה שלום.

מחזור שני (ההרשמה בעיצומה):  29-30 ביוני, בית ברל | 27-28 ביולי, בית ברל  |  19-20 באוקטובר, נווה שלום

(לינה ואירוח מלא בסמינרים, הסעות מנקודות איסוף מרכזיות).

תנאי הרשמה וקבלה:

  • ראיון היכרות אישית למטרת תיאום ציפיות ובחינת התאמה לתכנית; הראיונות ייערכו במספר מוקדים בארץ – באר שבע, תל אביב, ירושלים וחיפה.
  • התחייבות להשתתפות בשלושת הסמינרים ובעמידה במטלת הסיום שכוללת הפקת כתבה מחוץ לזמני הסמינרים. (צפי השקעה במטלה כ-30 שעות בממוצע בזמן גמיש).
  • דמי ההשתתפות בתוכנית 300 ₪ (ניתן להגיש בקשה להנחה בדמי ההשתתפות).

 להגשת מועמדות אנא מלאו את הטופס בקישור: טופס הגשת מועמדות

לפרטים ולשאלות פנו במייל לכתובת: Mediaproject.mict@gmail.com

צוות מנחי הסמינרים:

ערין הווארי – דוקטורנטית בתוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בן-גוריון. חוקרת במרכז מדה אל-כרמל בחיפה, עורכת את כתב העת ג’דל ומנחה בפרויקט לשוויון מגדרי של מרכז אדוה.
ליאור אלפנט – דוקטורנטית במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון. ממקימות פורום הקולנועניות ויוצרות הטלוויזיה בישראל וכיום עומדת בראשו, ומנכ”לית שותפה של עמותת נשים בתמונה, מבקרת קולנוע וממקימות ומנהלות המיזם התקשורתי “פוליטיקלי קוראת”.
עזריקם עמרם – דוקטורנט במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון, היה עיתונאי במחלקת החדשות של ערוץ 2, פעיל ומעורב חברתית במסגרות דיאלוג בין יהודים לערבים.
עלי ואקד – מ
נהל ערוץ i24News בערבית, עבד שנים רבות כעיתונאי באתר  ynet תסריטאי הסרט “בית לחם”, מנחה במכון מרחבים לקידום אזרחות משותפת.

תוייבה מג’דוב – דוקטורנטית במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב, היתה חברה בפורום לחשיבה אזורית של מכון מולד.

יפתח אשכנזי – סופר ומבקר ספרות בעיתון הארץ, במעריב ובכתבי עת ספרותיים. דוקטורנט במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בן גוריון.

סילבוס

תקשורת – ערוץ לפתרון הסכסוך” היא תכנית הכשרה תאורטית ומעשית בתחום “תקשורת מקדמת שלום Peace journalism “. התכנית מיועדת לעיתונאים ועיתונאיות צעירים ולאלו המבקשים להצטרף לעולם התקשורת.

סוגיות ונושאים מרכזיים בתכנית:

  1. מהי עיתונות שלום? – מהי הביקורת על התחום ומהן החלופות המוצעות. היכרות עם “עיתונות רגישה לסכסוכים” ו”עיתונות פותרת סכסוכים”. (conflict sensitive journalism)
  2. יחסה של עיתונות שלום לריבוי נרטיבים מהם הנרטיבים הקיימים לסכסוך הישראלי פלסטיני ומהי הדרך בה יש להציג אותם ב”עיתונות שלום”.
  3. יחסה של עיתונות שלום לפתרונות המוצעים לסכסוך הישראלי פלסטיני מהם הפתרונות הקיימים לסכסוך וכיצד יש להציגם בתקשורת?
  4. קבוצות מודרות מהתקשורת מקומן במשא ומתן לשלום ובקבלת החלטות בנושאי שלום וביטחון, רצוי ומצוי – המשתתפים ילמדו על הדרת קבוצות לא הגמוניות מתהליכים של קבלת החלטות בנושאי שלום וביטחון, על הדרתן מכלי התקשורת השונים, על משמעות ההדרה של קבוצות אלו מהתקשורת באופן כללי ובמקרים ספציפיים. (הדרת נשים מהתקשורת בנושאי שלום וביטחון (החלטה 1325), הדרת מזרחיים, חרדים ועוד).
  5. חופש ביטוי, צנזורה ממוסדת וצנזורה עצמית בדיון התקשורתי על שלום ובטחון ובתיעוד מצב המלחמהילמדו מושגי יסוד הקשורים בחופש הביטוי ובהסתה, ייבחנו מנגנוני הצנזורה הגלויים והסמויים בסקירת מצבי מלחמה ופעילות להשגת שלום ושוויון, ייבחנו מנגנוני הצנזורה העצמית של הכותבים.
  6. עיצוב תפיסת התפקיד של “עיתונאי שלום” אנו מקווים שהדיונים בנושאים הנ”ל יסייעו למשתתפים לגבש לעצמם תפיסת תפקיד בתחום של עיתונאות שלום ולבחון את המפריד והמחבר בין תפקיד העיתונאי/ת לבין תפקיד האזרח/ית הפועלים להשגת שלום.
  7. פרקטיקה – יינתנו כלים לעבודה בשטח והמשתתפים/ות יפיקו כתבות, תוך שימוש בכלים ובידע שלמדו בסמינרים. לצורך הכנת והפקת הכתבה, בליווי מקצועי של צוות הטלוויזיה החברתית ומתן אמצעים לביצועה. הפקות אלו יכולות להיעשות לבד או בזוגות מחוץ לזמני הסמינרים.

footer