חינוך לאורח חיים דמוקרטי בגן הילדים
התכנית "צעדים ראשונים בדמוקרטיה" עוסקת בחינוך ובטיפוח כישורים חברתיים של ילדי הגן המאפשרים התנהלות חברתית המושתתת על ערכים הומניסטיים ודמוקרטיים. הבסיס לתוכנית הוא הספר "אלף בית בדמוקרטיה" של מדרשת אדם, ומותאם לילדי גנים ולצוות החינוכי המלווה אותם ומזמינה גם את ההורים להיות שותפים בתהליך הלמידה.
התוכנית מבוססת על ההבנה כי דפוסי התנהגות חברתיים מתחילים להתגבש בגילאי 5-6 והם קריטיים להמשך יכולתו של הילד לנהוג בעצמו ובסביבתו בצורה ראויה. הילד המתחנך לאורח חיים דמוקרטי בגיל הגן לומד לנהוג בצורה מכבדת בחבריו ולתבוע יחס מכבד לעצמו. הוא לומד לחלוק באופן שווה והגון את המשאבים שהסביבה מעמידה לרשותו. הוא לומד על החשיבות שיש לעמדותיו ועל תרומתן לפתרון בעיות אישיות וחברתיות. הוא לומד על החשיבות של ניסוח עמדות בצורה בהירה כדי שחבריו יבינו אותו.
בתוכנית לגנים ארבעה פרקים מרכזיים: הבהרת מושג השוֹנוּת; מושג השוויון כבסיס להבנת הזכות השווה לשונות; מפגש בין שונים ולקבלת השונה; שיתוף פעולה והסכם הוגן.
נושאים נוספים הנלמדים בשלבים מתקדמים של התוכנית הם: ניהול דיאלוג ופתרון סכסוכים, מהות החוק ויישומו בחברה דמוקרטית, תהליכי שיתוף בגן הילדים והיחס לזכויות וחובות.
נוסף, פותחו ערכות למידה ומשחק נפרדות בהקשר למועדים בלוח השנה הנחגגים ומצוינים בגנים המתייחסים לערכים הנלמדים: יום המשפחה, יום הבריאות ויום איכות הסביבה.
מטרות התוכנית:
- העצמה ופיתוח יכולות ביטוי אישיות – חיזוק יכולות הבעה, ביטוי דעות ועמדות, פיתוח גמישות מחשבתית, חשיבה יצירתית, חיזוק השייכות והאחריות האישית והחברתית.
- הקניית שפה ערכית המבוססת על עקרונות דמוקרטיים: שונות ושוויון, קבלת השונה, שיתוף פעולה והסכם הוגן. עקרונות אלו משמשים כבסיס לקיום הוגן ומשותף וכדרך לפתרון סכסוכים בחיי היום-יום.
- בחינת העקרונות הדמוקרטיים הללו במסגרות החברתיות בהן הילדים חיים (הבית, גן הילדים והצהרון, השכונה והקהילה), בדיקת יישומם וחידוד ההתמודדות הנובעת מן המפגש בין הרצונות, הצרכים והזכויות של הפרטים בחברה.
מתודה ואמצעים חינוכיים:
התוכנית בנויה כתהליך חינוכי הדרגתי המותאם לגיל המתחנכים ולשלבי ההתפתחות – הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים. הפעילויות משלבות לימוד התנסותי וחוויתי על ידי שימוש במגוון אמצעי המחשה ולמידה מתחומי הספרות, האמנות הפלסטית, הדרמה, המוסיקה, המשחק והיצירה.
יישומה של התוכנית נעשה על ידי מנחים יהודים ומנחים ערביים מקצועיים של מדרשת אדם, בהתאמה לקהילה התרבותית והלאומית בה הם פועלים.
תכנים מרכזיים
פרק ראשון – הבהרת מושג השוֹנוּת: הפרק מניח את היסודות להכרה בזכות השווה לשוֹנוּת ועוסק בהכרת הפרט – החל בשמו ובמאפייני מראהו החיצוניים, דרך טעמו, העדפותיו ורגשותיו, וכלה בדרכי הביטוי שלהם.
פרק שני – מושג השוויון כבסיס להבנת הזכות השווה לשונות: המסר החינוכי של הפרק הוא כי "אני שונה מחברי או דומה לו כפי שחברי שונה ממני או דומה לי – ובכך אנו שווים". תפיסת השוויון מתוך שונות משמעותה היא כי הכרה בשוֹנוּת של כל אחד מאתנו וקבלתה, תאפשר לנו לשמור על חירותנו, זכויותינו, צרכינו ומקומנו – וגם של הזולת.
פרק שלישי מוקדש למפגש בין שונים ולקבלת השונה. לאחר שהפרט מחוזק ומקבל גיבוי לשונויותיו ולייחודו, ניתן להתחיל לבדוק את משמעות השונים (האחרים) לגביו, ולהציע לו דרכי התמודדות עמם. תחילה יעסקו הילדים בהכרת השונה, בבחינת הפחד מהשונה ובהשפעת דעות קדומות וסטראוטיפים על קבלתו; לאחר שהפרט התמודד עם שוֹנוּתוֹ ועם שונות האחר, יהיה בשל יותר לבחון סוגים שונים של מפגשים, את הסיבות למפגשים אלו ואת תוצאותיהם האפשריות.
הפרק הרביעי – שיתוף פעולה והסכם הוגן: הפרק עוסק בבירור מהותו של ההסכם ההוגן. הילדים יבררו את הצורך בהסכם תוך התנסות במשימות הדורשות שיתוף פעולה, ויבחנו את היתרונות, החסרונות והקשיים של עבודה משותפת.
תוכניות שפותחו בהקשר למועדים בלוח השנה בגנים:
תכנית ליום המשפחה: "יש לי משפחה מיוחדת ושונה". התוכנית מתמקדת בזכות השווה לשונות בחיי המשפחה ובהרכב התא המשפחתי. מתן מקום שווה ומכבד לשונות של כל תא משפחתי וגם לשונות בין הפרטים בתוך המשפחה, בהתאם למה שקיים בגן. התכנית כוללת הפעלות, סיפורים ומשחק טריוויה קלפים בנושא השונות בין ובתוך משפחות. הושם דגש על פעילות שתשתף את ההורים ביום המשפחה הנחגג בגן.
תוכנית ליום הבריאות (ובכלל לנושא הבריאות שעוסקים בגן): "העיקר הבריאות – שומרים על הזכות לבריאות". תוכנית המלמדת את הילדים מושגי יסוד בנושא, מתייחסת למכלול ההיבטים המשפיעים על בריאותם בחיי היום־יום, ומקנה להם כלים לבחון את סוגיית האחריות. התוכנית מלווה בכרטיסיות משחק הממחישות את הקשר שבין היבטים שונים של שמירה על הבריאות לבין מימושם.
תוכנית ליום איכות הסביבה: "סביבה במחשבה תחילה". תכנית המציעה פעילות לילדי הגן בנושא החינוך הסביבתי על בסיס ערכי היסוד הדמוקרטיים – כבוד לזולת ולסביבה, שוויון וקבלת השונה, הזכות לחיים של המינים השונים, סולידריות, אחריות סביבתית-חברתית ועוד.
מסגרת יישום התוכנית
השתלמויות הכשרה לצוותים החינוכיים בגני הילדים
האפשרות המומלצת והמועדפת היא הכשרת גננות להעברת התוכנית בגנים.
השתלמות גננות מיועדת להקניית עקרונות דמוקרטיים שונים והדרכים ליישומם באורח החיים היומיומי בגן הילדים. בשלב היישום אנו מציעים גם הקניית מיומנויות להנחיית הפעילות על ידי הצוות החינוכי תוך ליווי וסיוע של צוות המדרשה המתמחה בעבודה בגיל הרך.
- היקף ההשתלמות: 30 שעות לימוד.
- מסגרת ותכני ההשתלמות ייבנו בתיאום עם צוות הגן וגורמים רלוונטיים נוספים.
- ההשתלמות מוכרת לצורך זיכוי בגמול השתלמות עבור גננות בהתאם לנהלים המקובלים של משרד החינוך.
- מוצעת אפשרות של ליווי והדרכה פרטנית לגננות בשלב יישום התוכנית בגנים על ידי צוות מדרשת אדם.
פעילות ישירה עם הילדים
במסגרת זו הפעילות מתקיימת באופן ישיר עם הילדים/ילדות בגן בהנחיית צוות מנחי המדרשה שהוכשרו לעבודה בגיל הרך. עבודת המנחים בגנים נעשית תוך שיתוף פעולה ותיאום עם הצוות החינוכי בגן מתוך מטרה להעשיר ולהעמיק את תהליך הלמידה ויישומיו בחיי יום יום בגן.
- הפעילות היא שנתית/חצי שנתית, ומתקיימת אחת לשבוע במסגרת סדנאות בנות שעת לימוד אחת (45 דקות). המסגרת נקבעת בתיאום עם הצוות החינוכי.
- העבודה הסדנאית מתקיימת בקבוצות קטנות של עד 20 ילדים (בדרך כלל מחלקים לשתי קבוצות הנחיה).
- הפעילות עם הילדים מלווה במפגשי למידה, חשיבה ומשוב עם הצוות החינוכי סביב סוגיות חינוכיות, ארגוניות ותהליכיות אשר עולות מהעבודה עם הילדים.
הניסיון שלנו בהפעלת התוכנית
התוכנית יושמה הלכה למעשה בפעילות הענפה שמקיימת מדרשת אדם, בקרב צוותים חינוכיים וילדים, בגנים, במעונות ובבתי ספר יסודיים בחינוך הפורמלי והמשלים, ביישובים שונים בארץ, יהודים וערבים. הניסיון מלמד שהבניית תהליך חינוכי הדרגתי ויצירת מחויבות של צוותי החינוך והילדים לעקרונות השפה ואורח החיים הערכי הדמוקרטי בגן יוצרת תשתית לשינוי מהותי באינטראקציות חברתיות ופדגוגיות יומיומיות, בתהליכי עבודה משותפים ובניהול ופתרון סכסוכים. גננות וסייעות מדווחות על אחריות גדלה של ילדים לסביבה ולסובבים אותם, על מעורבות ושותפות בעשייה, במשחק והפעילות, על מודעות הולכת וגדלה לשונויות תרבותיות ויחס מכבד אליהן ועל יצירת שפה מכבדת בדיאלוגים המתקיימים בגן.