תוכניות לגני ילדים – גילאי 4-6

צעדים ראשונים בדמוקרטיה – חינוך לאורח חיים דמוקרטיה בגן הילדים"
התוכנית “אלף בית בדמוקרטיה” של מדרשת אדם, מהווה את הבסיס לתוכנית זו ובה שולבו פעילויות נוספות אשר פותחו במהלך השנים. התוכנית עוסקת בחינוך ובטיפוח כישורים דמוקרטיים אישיים וחברתיים של ילדים ובמתן כלים המאפשרים התנהלות חברתית המכבדת את השונות, הצרכים והרצונות של הזולת. הילדים לומדים כיצד ליישם את הערכים הדמוקרטיים בחיי היום-יום, ולהתמודד עם קשיים הנובעים מן המפגש בין הרצונות, הצרכים והזכויות של הפרטים והקבוצות בגן. היא כוללת ארבעה פרקים מרכזיים: הבהרת מושג השוֹנוּת; מושג השוויון כבסיס להבנת הזכות השווה לשונות; קבלת השונה; שיתוף פעולה והסכם הוגן. נושאים נוספים הנלמדים בשלבים מתקדמים הם: ניהול דיאלוג ופתרון סכסוכים, מהות החוק ויישומו בחברה דמוקרטית, תהליכי שיתוף בגן הילדים והיחס לזכויות וחובות.

יש לי משפחה מיוחדת ושונה – תכנית ליום המשפחה
התוכנית מתמקדת במתן מקום שווה ומכבד לשונות של כל תא משפחתי וגם לשונות בין הפרטים בתוך המשפחה. התוכנית כוללת שתי פעילויות הכנה של הגננת עם הילדים ופעילויות שתתקיימנה עם הורים וילדים ביום שחוגגים אותו בגן. הפעילויות הן חווייתיות המשלבות אמצעים שונים מתחום הספרות, המשחק, היצירה, ומתודות של ניהול שיח ודיון פתוח, המותאמים לגיל הרך. התוכנית כוללת ערכת משחק טריוויה בנושא השונות בין ובתוך משפחות.

העיקר הבריאות – שומרים על הזכות לבריאות
התוכנית יוצרת תשתית ראשונית המאפשרת לילדים בגיל הגן להבין את הקשר שבין הצורך החיוני לשמור על הבריאות, לבין שאלת האחריות לבריאותם. היא מלמדת את הילדים והילדות מושגי יסוד בנושא, מתייחסת למכלול ההיבטים המשפיעים על בריאותם בחיי היום־יום, ומקנה להם כלים לבחון את סוגיית האחריות. התוכנית כוללת לוחות וקלפי משחק הממחישים את הקשר שבין היבטים שונים של שמירה על הבריאות לבין מימושם.

סביבה במחשבה תחילה – תוכנית בנושא איכות הסביבה המתאימים למועדים שונים בלוח השנה הקשורים לטבע וסביבה.
התכנית מציעה פעילות לילדי הגן בנושא החינוך הסביבתי והיא כוללת שלושה נושאים, מתוך מגוון עשיר אותם ניתן להרחיב בהמשך: בירור מושגי יסוד - סביבה, זבל, מיחזור; האחריות והשותפות בשמירה על הסביבה; הערכים על פיהם נשמור על הסביבה. האמצעים שנבחרו ללימוד הנושא כוללים פעילויות חווייתיות והתנסות אישית וקבוצתית בגן ובסביבתו, דיונים קבוצתיים, סיפורים ופעילות יצירה. באמצעותם אנו מבקשים להקנות לילדים מיומנויות למידה פעילה המעודדת אותם לשאול שאלות על התוכן, על המידע ועל התהליך ולחפש אחר תשובות תוך התבוננות, מחקר ובירור הערכים אותם חשוב וחיוני לשמור.