חיפוש
חיפוש

קורסי הנחיית קבוצות

קורסי הכשרה להנחית קבוצות בשיטת מדרשת אדם,
“בצוותא – המרה של קונפליקט בדילמה”

מדרשת אדם מציעה קורסי הכשרה להנחיית קבוצות בשיטה הייחודית שפותחה בה "בצוותא – המרה של קונפליקט בדילמה. דגש מיוחד מושם בקורסים אלו  על הנחיית קבוצות רב-תרבותיות ודו-לאומיות ועל שימוש בשפה הדמוקרטית להבנת תהליכי הקבוצה.

הקורסים מיועדים לא.נשי חינוך (בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי), פעילים ופעילות בקהילה, בחברה האזרחית, במגזר הפרטי והציבורי. תוכנית ההכשרה המלאה כוללת שלושה קורסים, היקף כל אחד מהם 30 שעות לימוד (90 שעות סה"כ). הקורס של השלב הראשון הוא תנאי להשתתפות בשני השלבים הבאים, אך אין חובה להשתתף בכולם. סילבוס של כל אחד מהקורסים מפורט בהמשך. ההשתלמות המלאה מזכה בתעודת מנחה של מדרשת אדם.

על המתודה:

הקורס משלב למידה עיונית וחווייתית בתהליך קבוצתי הכולל משחקים, תרגילים ודיונים בשיטת ההנחיה של מדרשת אדם – “בצוותא – המרת קונפליקט בדילמה".  משתתפי הקורס, לוקחים חלק בתרגילים מובנים שיאפשרו להם לחוות מצבים שונים המעודדים בחינה מחודשת של עמדותיהם בסוגיות הדמוקרטיות (אין מדובר בדינמיקה קבוצתית, אלא בהתנסות בפעילויות החינוכיות שלנו, אשר לרוב מזמנות דיונים מרתקים). השילוב של השפה הדמוקרטית בהנחיה, מהווה כלי ליצירת מרחב אזרחי שווה ומשותף במסגרת פעילות הקבוצה, מקדם תודעה אזרחית של חבריה ומעודד אותם לבחון את המציאות סביבם בכלים אלו.

מסגרת הקורסים:

  • כל אחד משלבי הקורס מתקיים בדרך כלל במסגרת 4 ימים מלאים רצופים בין השעות 09:00-18:00.
  • הלמידה מתקיימת בקבוצות המונות עד 20 משתתפים.ות יהודים.יות וערבים.יות, חילונים ודתיים, נשים וגברים.
  • מיקום הקורסים משתנה. בדר"כ הם מתקיימים במרכז ציפורי, ירושלים.
  • תעודה מוענקת למסיימי כל קורס.
  • כל קורס מוכר לגמול השתלמות בסך 30 שעות עם ציון (להכרה בגמול נדרשת הגשת עבודה בכתב).
  • תנאי קבלה: ראיון אישי, התחייבות לנוכחות של לפחות 80% משעות הקורס; תשלום עבור השתתפות בקורס. (עלות כל קורס היא בין 800-1,400 ₪ למשתתף/משתתפת, בהתאם לאפשרויות של המדרשה לסבסד עלות זו).

מועדי הקורסים הקרובים:

קורס הנחיית קבוצות שלב א': עקרונות הדמוקרטיה כבסיס להנחיית קבוצות בשיטת "בצוותא – המרה של קונפליקט בדילמה"   

בקורס שלב א’ להנחיית קבוצות, נכיר את הערכים הדמוקרטיים, ככלי להבנת התהליכים הנחווים בקבוצה ובחברה הכללית בחיי היומיום, מנקודות מבט אישיות וקבוצתיות; ניצור מרחב למידה מוגן ובטוח, שוויוני ומשותף לבחינת המציאות “כאן ועכשיו”, ולבחינתה מחוץ לחדר; נלמד על המשמעות של המרת קונפליקט בדילמה בתהליך הנחייה דמוקרטי; ונבסס מסגרת לעבודה קבוצתית. בקורס נלמד ונתרגל את שני השלבים הראשונים של שיטת ההנחייה של  מדרשת אדם.

מיומנויות נרכשות בקורס שלב א':

  • כלים להנחיית קבוצות וקידום דיאלוג דמוקרטי בינאישי וקבוצתי – דו-לאומי ורב-תרבותי.
  • חיבור תיאורטי ומעשי בין עקרונות הדמוקרטיה להנחיית קבוצות.
  • טיפוח תרבות-דיון דמוקרטית ומכבדת בין קהילות מגוונות.

נושאים מרכזיים:

  1. היכרות אישית והיכרות תרבותית – ככלי למיפוי ויצירת אמון ופתיחות בקבוצה; תיאום ציפיות בשפה הדמוקרטית, תוך שימת דגש על היבטים קבוצתיים לאומיים ותרבותיים.
  2. מהי דמוקרטיה? בירור תפיסות יסוד בדמוקרטיה
  3. חירות – הגדרת החירות תוך התנסות במורכבות הערך ועיון בגבולותיו.
  4. שוויון – היכרות עם סוגים שונים של שוויון;  שוויון הזדמנויות, שוויון בתוצאות , שוויון זכויות , שוויון בפני החוק ועוד.
  5. כוחנות והסכם הוגן בקבלת החלטות – התנסות בדרכים שונות לקבלת החלטות; ביטוייה השונים של הכוחנות והצורך בהסכם הוגןבחברה דמוקרטית.
  6. יחסי רוב ומיעוט והכרעת רוב בחברה דמוקרטית – היכרות עם סוגי רוב ומיעוט בחברה דמוקרטית ( רוב קבוע, רוב משתנה ועוד) , בדיקת הקשר בין הכרעת רוב לשוויון והתמודדות עם עריצות רוב .
  7. הגדרת ה"זכות", אבחנה בין זכות לרצון, בחינת הקשר בין "זכות" ל"חובה" – מה קודם למה? האם כל הזכויות במעמד שווה? אמביוולנטיות ביחס לזכויות (פגיעה בזכויות של אחרים מול פגיעה בזכויות שלי). התמודדות עם זכויות סותרות.
  8. חופש הביטוי והסתה.
  9. הרצאה והמשגה של תהליכי ההנחיה בשיטת מדרשת אדם “בצוותא – המרה של קונפליקט בדילמה".
  10. אקטיביות ופסיביות בתהליכי קבוצה דמוקרטיים, בהתבוננות על קבוצות תרבותיות שונות.
  11. סיכום ופרידה – בתהליך המפגש הקבוצתי.

שלום חברים! מתרגש מאוד לשתף אתכם שסיימתי קורס הנחייה למפגשי יהודים וערבים מטעם – מדרשת אדם לדמוקרטיה ולשלום, ע״ש אמיל גרינצוויג ז״ל. בכוונתי לשלב את המיומנויות שרכשתי בקורס עם עולם הספורט והאימון, בפעילויות שמחברות בין מגדרים בחוויות הצלחה משותפות, הקשבה, שיתוף פעולה, הצבת יעדים ומטרות משותפות. תודה למנחים המאלפים דר׳ אוקי מרושק ולמר סאבר ראבי, ממדרשת אדם לדמוקרטיה ולשלום, תודה ליולנדה המקסימה על הליווי והתמיכה”.
“הסמינר היה מאוד אפקטיבי ועשיר למדתי כלים חדשים שהעניקו לי הבנה ברורה לשיטת הנחיית קבוצות מגוונת. השיטה של מדרשת אדם מאוד שונה ויעילה מנחים מקצועיים, צוות מרשים והקבוצה מעניינת. תודה לצוות נהדר של המדרשה – אוקי, יולנדה, תמר, סאבר”
התכנים היו מעניינים וחשובים. המושג של דמוקרטיה קיבל עיבוי והעמק וגם אפשרויות יישום. מוצלח היה בעיני השילוב בין העשייה (משחק, יצירה וכד’) לבין השיח המשקף. חויה של גילוי פער שלי בתוכי היתה משמעותית מאוד. אהבתי את ההנחיה שהיתה מכילה ומלמדת. הורגש הניסיון והמיומנות. מודל מצוין”.
מקונפליקט לדילמה – מצוין”. העבודה עם התמקדות אישי-קבוצתי-לאומי – חשוב!. הקבוצה היתה מעולה שעשתה את המפגש. המנחים היו טובים מאוד אהבתי את היכולת להכיל דיון קבוצתי מבלי להתערב.”
“תודה למדרשת אדם שאתם יוצרים ומאפשרים שיחה כזה. קורס מעשיר ומשמעותי”.

קורס הנחיית קבוצות שלב ב':
פתרון סכסוכים בשיטת מדרשת אדם “בצוותא – המרה של קונפליקט״

הקורס מיועד לכל מי שהשתתף/השתתפה בקורס שלב א'.

בשלב ב’ נתמקד בקשר שבין חינוך לדמוקרטיה לפתרון סכסוכים – נלמד כיצד לעבור ממצבי  קונפליקט ומצבי דילמה לפרקטיקה יצירתית, המאפשרת מימוש זכויות מיטבי לכל השותפים בחברה הדמוקרטית, באמצעות שיטות לפתרון סכסוכים.  

קונפליקטים ומחלוקות הם תוצר טבעי של חיים משותפים בין בני אדם. השונות בינינו, ניגודי האינטרסים, הצרכים והמנהגים השונים – מתנגשים אלו באלו. חברה דמוקרטית נבחנת בדרך בה היא מתמודדת עם סכסוכים ומחלוקות, בתוכה ומחוצה לה, תוך שמירה ועמידה על העקרונות והערכים עליהם היא מושתתת

בשלב זה של הקורס נלמד מספר שיטות לפתרון סכסוכים ונעמוד על השינויים הנדרשים בהם, כדי שיוכלו לשמש כלים להגנה על השוויון, החירות והסולידריות החברתית. השיטה המוצעת לפתרון סכסוכים מבוססת על חיבור בין דיסציפלינות סוציולוגיות, פסיכולוגיות, פילוסופיות ותיאוריות לפיתוח חשיבה יצירתית.


מיומנויות נרכשות בקורס שלב ב':

  • היכרות את הכלים הרלוונטיים להתמודדות עם קונפליקטים בקבוצה ומחוצה לה, תוך שימוש בעיקרון ההכרה בזכות השווה לחירות של כל המעורבים בסכסוך – פרטים וקבוצות.
  • היכרות עם תיאוריות ופרקטיקות שונות לפתרון סכסוכים.
  • ביסוס השימוש הדמוקרטי בשיטות לפתרון סכסוכים במצבי קונפליקט ובמצבי דילמה.


נושאים מרכזיים:

  1. היכרות אישית וקבוצתית; ותיאום ציפיות.
  2. בירור מורכבות המושג סכסוך.
  3. היכרות עם תיאוריות שונות של פתרון סכסוכים, דמוקרטיוֹת ושאינן דמוקרטיוֹת.
  4. יישום שיטות דמוקרטיות לפתרון סכסוכים בהתמודדות עם דילמות.
  5. התנסות ותרגול של המרת קונפליקט בדילמה, תוך שימוש בסכסוכים אישיים, אתניים ולאומיים – לקידום פתרון הסכסוך בכלים דמוקרטיים.
  6. סיכום ופרידה כחלק מתהליך המפגש הקבוצתי.

משובים לקורס שהתקיים בצפון

“השתתפתי בקורס פתרון סכסוכים, שלב ב’ של מדרשת אדם, אשר התקיים בכפר קרע. הקורס תרם לי מאוד, והביא גישה חדשה לפתרון של קונפליקטים בעיקר בהתייחס לסיכסוך היהודי ערבי. אני פעילה בקבוצות מעורבות, הקורס חידש לי והביא גישה ייחודית ,שמבוססת על עקרונות הדמוקרטיה ועל שיוויון והוגנות. קיבלתי הרבה חומר למחשבה, רעיונות חדשים לפתרון סיכסוכים, וגישה לחיים. הקבוצה המעורבת וההתנסות בזמן אמת בדינמיקה קבוצתית, שילוב הלמידה האקדמית הצליחו לגעת ולעזור בהפנמת התוכן הנלמד ויישומו. הרגשתי מעורבת בתהליך קוגניטיבית ורגשית, ומאותגרת. אני מלאת הערכה, ומוקירה תודה למנחי הקורס מר סאבר ראבי וגב’ ואוקי מרושק קלרמן.”

“השתתפתי בסמינר לפתרון סכסוכים, שהתקיים בכפר קרע עם אוכלוסיה מעורבת – יהודים וערבים. למרות שאני קרובה לנושא כבר שנים רבות, התוודעתי למודל יחודי שעוסק בחיבור בין דמוקרטיה ושלום, מאפשר התמרה של קונפליקטים, שפתיחתם מגבירה לעיתים את העוינות ויוצרת יאוש וריחוק בין המשתתפים, לדילמות פנימיות שמאפשרות חיבור, הבנה מעמיקה ונסיון משותף למצוא פתרונות שיתאימו לשני הצדדים. הסמינר יצר קרבה והרגשת אחריות משותפת לקידום שוויון וחיים משותפים על פי ערכי הדמוקרטיה והשונות התרבותית-לאומית. בהערכה גדולה למנחים ולמדרשת אדם לשלום ודמוקרטיה.”

פורסם בדף הפייסבוק: “תכירו את החבורה הסודית שלי לדרך!  “זו קבוצה קטנה של אנשים מכל הארץ עם חלומות גדולים מאוד, בניצוחה של דר׳ אוקי מרושק- קלארמן, מנהלת מדרשת אדם לדמוקרטיה ושלום על שם אמיל גרינצוויג ז״ל. אין מילים שיוכלו להסביר את המתנה שקיבלנו וחווינו כולנו יחד, עם סיומו של החלק השני של הקורס המרתק והמשכיל להכשרת מנחים למפגשים דו- לאומיים, בשיטה ספציפית שפותחה ונחקרה במשך 30 השנים האחרונות, על ידי צוות מדרשת אדם בירושלים. המתנה שקיבלנו ותרגלנו כולנו בקורס, זו היכולת לפתור סכסוכים וקונפליקטים קשים ומורכבים – כן זה אפשרי!  דר׳ אוקי ומנהל התוכנית החינוכית מר סאבר הוכיחו לכולנו שניתן לחנך לשלום בין שווים – ללא פשרות וללא ויתורים!”

משובים לקורסים שהתקיימו בירושלים:

“התכנים חשובים ומעניינים, מתומצתים ומובאים בדוגמאות – גם מהעולם והסכסוך וגם המשתתפים הביאו תכנים מעניינים. הצוות מעולה, משלים אחד את השני, מחדדים אי-בהירויות, מאתגרים ונעימי מזג ומנחים בתיאום אחד עם השניה. קבוצה נפלאה של אנשים מעניינים אשר עיסוקם בחיים המקצועיים והאישיים מעניין – מבחינת הזהויות המורכבות והעגולות. כמובן שהיו חסרים עוד משתתפים פלסטינים.  תודה על חוויה מלמדת ומאתגרת, מעניינית, כייפית ולכן משמעותית בשבילי. מחכה לשלב ג’ של הקורס.”

“התכנים היו מרתקים, הרחבה מעמיקה של שלב א’. הקבוצה היתה קטנה ואיפשרה אינטימיות. התהליכים היו עמוקים לעיתים הרגישו אינטנסיביים מדי. האינטנסיביות תורמת לחוויה עם זאת, ההפנמה בזמן קצר ועמוס – מאתגרת. המנחים העבירו את החומר בצורה בהירה ועזרו כשביקשנו הבהרות. 2 חלקי הקורס התחברו לעוד דרך חשיבה אחרת ומרתקת. אני מעוניינת להמשיך לשלב ג’.”

“מאוד נהניתי ושמחתי שהתכנים כללו הפעם את שלב ניתוח העמדה, הצרכים ופתרונות בקונפליקט – אפשר היה לראות ממש איך זה מחולל שינוי בהבנה של “הצד השני” בקונפליקט. המודל התבהר מאוד גם בזכות הדיונים וההרצאה של אוקי. הקבוצה היתה מאוד טובה! כולם היו מאוד פתוחים ושיתפו והיתה אוירה מאוד חיובית ואפילו הומור שתרם לגיבוש החברתי. למרות שהיו רק שתי נציגות מהמגזר הערבי הן היו מאוד משמעותיות ומיוחדות, כל אחד פני עצמה בהיבט החברתי שהיא מביאה. המנחים היו מאוד “מאפשרים” ולמדנו הרבה – היתה תחושה של כימיה ופתיחות מצד המנחים שבאמת הקשיבו למשובים ושינו “תוך כדי תנועה” בתוך מהלך הקורס מתוך רגישות והבנה לצרכים ולתכנים שהועלו בדיונים בקבוצה. למשל דיון בסכסוך והבאת הפעלות מותאמות לבקשות. היתה לי חוויה מעשירה ומלמדת. אשמח להמשיך לשלב ג'.

קורס הנחיית קבוצות שלב ג': העמקה ופרקטיקום

הקורס מיועד לכל מי שהשתתף/השתתפה בקורסים שלב א' + שלב ב'.

בקורס שלב ג' מושם דגש על העשרת הידע, החשיבה, והעשייה, בהתייחס למקום בו כל אחד ואחת מהקבוצה נמצאים. בקורס נעמיק בסוגיות הבאות:

  1. פתרון סכסוכים במצב של יחסי כוח שוויוניים ובמצב של חוסר שוויון בין היחידים ובין הקבוצות.
  2. התהליכים החברתיים והרגשיים המתרחשים ביישום התיאוריות לפתרון סכסוכים.
  3. ההבדל בין פתרון סכסוכים בין יחידים ובין קבוצות.
  4. הנחיית בודדים והנחייה משותפת בהשתלמויות לפתרון סכסוכים. (תהליכים מקבילים בין הסכסוכים בין חברי הקבוצה לבין הסכסוכים בין המנחים או הקבוצות מהם באו).
  5. המייחד למידה ויישום פתרון סכסוכים במרחב דמוקרטי בשונה מהמרחב העסקי והמרחב הטיפולי.
  6. תרגול השיטות שנלמדו בכל שלבי ההשתלמות כולל שלב ג'.

קורס הכשרה להנחיית והוראת חינוך לדמוקרטיה בגיל הצעיר – גן-ו'
בשיטת מדרשת אדם "בצוותא – המרה של קונפליקט בדילמה"

מדרשת אדם מציעה לא.נשי חינוך קורס הכשרה להנחיית והוראת הדמוקרטיה לקבוצות ילדים.ות ותלמידים.ות בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי מגיל הגן ועד ו'.

מה בקורס?

בקורס יילמדו מושגי יסוד דמוקרטיים המותאמים לגילאים הצעירים ומתודות פדגוגיות ליישומם – בכיתה, בקהילת בית הספר, בגן ובכלל. הלמידה חווייתית ומתקיימת בתוך תהליך אישי וקבוצתי המעוגנת בשיטת ההנחיה הייחודית של המדרשה "בצוותא המרה של קונפליקט בדילמה". תוכנית המדרשה "אלף בית בדמוקרטיה" מהווה את הבסיס לקורס זה. מטרתה חינוך וטיפוח כישורים חברתיים של ילדים המאפשרים התנהלות חברתית המושתתת על ערכים דמוקרטיים והומניסטיים. היא מפגישה את הילדים עם ערכים דמוקרטיים, באמצעות סוגיות שונות, ובוחנת את דרכי הביטוי שלהן במציאות היומיומית ומחדדת את ההתמודדות הנובעת מן המפגש בין הרצונות, הצרכים והזכויות של פרטים וקבוצות בחברה. מושם דגש על שימוש במגוון אמצעי המחשה ולמידה מתחומי הספרות, האמנות הפלסטית, הדרמה, המוסיקה, המשחק והיצירה. אנו סבורים כי המפגש עם התוכן הדמוקרטי מוקדם ככל הניתן הינו חיוני, ומהווה נקודת מפתח מהותית לפיתוח החשיבה בכלל והחשיבה הביקורתית בפרט. בנוסף, חוויית הלמידה עשויה להביא לפיתוח הרגישות החברתית והבין-אישית, במיוחד בימים אלו.

מיומנויות נלמדות:

  • מיומנויות הנחיית קבוצות להקניית שפה ערכית המבוססת על עקרונות דמוקרטיים המאפשרים דיאלוג ודיון בינאישי וקבוצתי מכבד.
  • שימוש במתודות מגוונות המותאמות לגיל הצעיר המאפשרות חיזוק יכולות הבעה, ביטוי דעות ועמדות, פיתוח גמישות מחשבתית, חשיבה יצירתית, חיזוק השייכות והאחריות האישית והחברתית.
 

נושאים עיקריים:

  1. מהי דמוקרטיה? בירור החשיבות של העיסוק החינוכי בתחום זה מגיל צעיר.
  2. שוויון: עשרה גוונים של שוויון והקשר בין חירות ושוויון.
  3. מהי שונות ומפגש בין שונים – בדגש על רב-תרבותיות.
  4. זכויות: הבחנה בין זכויות ורצונות, זכויות וחובות, והקשר ביניהן.
  5. מהו הסכם חברתי הוגן? התנסות במגוון מתודות בנושא הסכם חברתי הוגן.
  6. רוב ומיעוט: מושגי יסוד ויחסי רוב מיעוט בחברה דמוקרטית ורב-תרבותית.
  7. שיטת מדרשת אדם “בצוותא – המרת קונפליקט בדילמה” להנחיית דמוקרטיה בגיל הצעיר.
  8. תרגול הכלים הפדגוגיים שנלמדו לקראת יישום בכיתה.

מועדי הקורסים הקרובים: